Onderhoudsmeldingen uitgelegd

Het dashboard van tegenwoordig is rijkelijk gevuld met allerlei bedieningen en meldingen.
Het meest belangrijke daarvan zijn natuurlijk de onderhoudsmeldingen. Ze waarschuwen als je veiligheid in gevaar komt, je stil zult komen te staan met pech, of een hoge reparatierekening zult krijgen, als je niets doet.

Wat op het dashboard te zien kan zijn:

Een rood lampje dat er uitziet als een uitroepteken met een cirkel en 2 kwart cirkels eromheen. Als dit brandt, wijst het op te weinig remvloeistof, remblokken met slijtage of een ABS-systeem dat niet goed functioneert.  Als het lampje uitgaat na het bijvullen van de remvloeistof is het goed om zo snel mogelijk langs de garage te gaan, zodat men uit kan zoeken waar het lek zit.
Een rood lampje met het uiterlijk van een motor zegt ook iets over de motor, natuurlijk. Of over de elektronica die de brandstofinspuiting regelt, en de ontsteking. Het kan zijn dat het oliepeil te laag is, of dat er te weinig koelvloeistof is. Als het lampje knippert wijst dat op direct gevaar, en is het het beste om direct te stoppen en de Wegenwacht te bellen.
Een lampje met een thermometer zegt – hoe kan het ook anders – iets over het koelsysteem. De motor kan hier ernstig door beschadigd raken. Het kan helpen om de koelvloeistof bij te vullen, maar als de motor oververhit is, is het beter om meteen de Wegenwacht te alarmeren. Of de Alarmcentrale bij een vakantie in het buitenland.
Een lampje in de vorm van een olietankje zegt iets over het oliepeil. Als bijvullen niet helpt, is het beter om te stoppen en contact op te nemen met de Wegenwacht. En regelmatig controleren, ook als het lampje na bijvullen uitgaat, is ook geen overbodige luxe.

Dit zijn de meest belangrijke meldingen die op het dashboard van de auto kunnen verschijnen. Er zijn nog andere, het dashboard krijgt er steeds meer bij, maar hierover later meer.